HTML

10/04/02 Kampány 2010: gyakorló munkafüzet politológushallgatóknak

 Április 11-hez közeledve mindenki számára egyre egyértelműbbé válhat: a jelenlegi választási kampánynál a tavasz eleji időjárás jóval több érdekes és váratlan fordulatot, izgalmat és akár beszédtémát szolgáltat.

Habár minden kampány bővelkedni szokott az előre kalkulálható váratlan fordulatokban, jelen választási kampányban gyakorlatilag minden politikai párt pontosan azt a szerepet játssza, ami logikusan következik a politikai környezetből és a pártpalettán elfoglalható és elfoglalandó pozíciójából, illetve korábbi politikájából. Azt is mondhatnánk: minden politikai szereplő a kötelezőt hozza. Ennek is köszönhető, hogy a kampány a finishez érve is inkább lanyhulni, mint durvulni látszik, és ez vezet oda is, hogy a politikai helyzetelemzések is minden korábbinál jobban összetartanak. Szinte mindenki egyetért például abban, ki lesz a győztes, hogy mik a választás fő tétjei (lesz-e kétharmad, ki lesz a második, bejutnak-e a „kicsik”), és nagyjából abban is, melyik párt kampánya mennyire lehet sikeres. 
 
Minden politikai szereplő motívumai és céljai érthetőek és világosak, és a szereplők eszerint cselekszenek, ami a motívumaikból következik.  Ritkák az egyértelmű, a logikus stratégiával szembemenő hibák, és eddig nem voltak olyan politikai események (2002-ben köteles beszéd, 2006-ban szerver-ügy, Mikola-beszéd), amelyek kizökkentenék a kampányt az eredeti kerékvágásból, átírnák a korábbi menetrendet, gyors és azonnali reakciókra kényszerítve a feleket. És ez nem csak az izgalmasabb feladatok után áhítozó politikai elemzők siráma, hiszen befolyásolja a választók politikai helyzetértékelését is. Annak ellenére, hogy a jelen választás és a politikai helyzet számos rendkívüli helyzetet tartalmaz (egy párt egyedül szerezhet kétharmadot, harmadik helyre szorulhat az MSZP egy szélsőjobboldali politikai erő mögött, a jobboldali pártok a szavazatok több mint 70 százalékát is lefedhetik, két új párt is a parlamentbe kerülhet), a közhangulat sokkal inkább apatikusnak, mint rendkívülinek mondható.
 
Bár sokat hangoztatott megállapítás – amivel nehéz nem egyetérteni – hogy a Fidesz „biztonsági stratégiát” folytat, ez valójában minden politikai erőre igaz. A kormány felé közeledve persze a Fidesz taktikus – és egyben tematikus – semmitmondása a legfeltűnőbb. Látni kell ugyanakkor, hogy a többi politikai erő is a tökélyre fejlesztett – persze ettől még nem mindenki esetében hatékony – politikai minimalizmussal vesz részt a választási kampányban. Egyik párt sem hagyja el saját „komfortzónáját”, azt a bejáratott terepet, ahol látszólag a legkevesebb kockázatot vállalja. Ennek az eredménye pedig egy kiszámítható kampány, amelyben mintha minden szereplő olajozottan betanult koreográfia szerint, szép összjátékban adna elő egy jól begyakorolt színdarabot. 
 
Az MSZP a jól bejáratott és jól elkoptatott eszközeivel él a kampányban – annak ellenére, is, hogy az orbánviktorozás és a szélsőjobboldali veszéllyel való fenyegetés mint politikai eszköz már mintha 2006 óta sikertelen lenne. Ezen tényezők összekapcsolása ugyanakkor különösen problematikus lehet olyankor, amikor egyébként a Jobbik és a Fidesz látványos és vérre menő küzdelmet folytat egymással. De ha figyelembe vesszük, hogy az MSZP csak saját törzsszavazóira hajt (erre utal a nyugdíjasok folyamatos megszólítása is), végső soron ez a politika is logikus. A Jobbik parlamenten kívüli pozíciójából és a politikai elittel szembeni általános ellenszenvből kovácsol politikát, és táborát bővítendő a hangos cigányellenesség némileg még megosztó üzenete helyett itt is a biztonsági megoldás, a hangos politikusellenesség került az előtérbe („20 évet a 20 évért”). Hasonlóan biztosra akar menni az LMP, ezért az új politika ígéretén kívül gyakorlatilag semmi konkrétumot nem fogalmaz meg, nehogy mondanivalójuk tartalma elijeszthessen bárkit is, aki szeretne szavazni ugyan, de nem a „régi pártokra”. Az MDF továbbra is saját megkülönböztető jegyét, piacpártiságát hangsúlyozza, eközben pedig kényszerből (belső konfliktusok és a listaállítással kapcsolatos permanens problémák) próbál előnyt kovácsolni, és a korábbi MSZP=Fidesz képlet helyett MSZP=Fidesz=Jobbik együttműködéssel szemben építi fel a kampányát.  Kiszámíthatóak a konfliktusvonalak is: minden szereplő azon pártot próbálja gyengíteni, aki saját szavazótáborát legjobban veszélyezteti: a Fidesz a Jobbikot, az LMP és az MDF egymást, az MSZP mindkettőjüket. 
 
Nem meglepő persze, hogy a politikai erők saját érdekeiknek megfelelően cselekszenek. A meglepő a jelen helyzetben az, hogy a kampányban eddig úgy tűnik (persze az utolsó hét előtt), hogy hiányoztak a helyzetet alapvetően átalakító látványos hibák és melléfogások, amelyek az eddigi választások előtt szinte jobban meghatározták a kampány dinamikáját, mint az előzetesen kialakított stratégiák. 
 
Krekó Péter
political.capital

RSS értesítő

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://79nap.blog.hu/api/trackback/id/tr1001889873

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2010.04.02. 22:35:58

"biztosra akar menni az LMP, ezért az új politika ígéretén kívül gyakorlatilag semmi konkrétumot nem fogalmaz meg"

Szerintem Ön bele se nézett a programjukba. Mások meg arra panaszkodnak, hogy túl részletes. Ahhoz képest, hogy nem készülnek kormányra (még miniszterelnök-jelöléssel sem bohóckodtak, mint az MDF), igen alapos programot állítottak össze.


süti beállítások módosítása