HTML

10/03/31 Durvuló lanyhakampányolás

 Amikor a tv2 elkísérte Orbán Viktort egyik kampánynapján, a Fidesz miniszterelnök-jelöltje a kampány lanyhaságát firtató kérdésre azt válaszolta, szerinte – nyugat-európai tapasztalatai alapján – ez a normális.

Miközben egyetértően minősíti visszafogottnak a választási kampányt, a párt születésnapi rendezvényén is arról beszél, hogy minden választást el lehet veszíteni, a Fidesz pedig több mint forradalom. De aligha gondolják lanyhának a kampányt a szocialisták, akik számára a tét – jelenlegi szervezeti-politikai formájukat tekintve – egyre inkább a túlélés és megmaradás. Ennek megfelelően az MSZP-kampány végletes eszközökkel is dolgozik, amire jó példa legutóbbi filmjük, amelyben a következő Orbán-kormány "mögött" vonuló gárdisták láthatóak.
 
Hasonló okokból nem tekintheti lanyhának a kampányt az MDF sem, amely ugyancsak a túlélésért küzd, a szocialistákhoz képest a különbség legfeljebb annyi, hogy ők napok óta erről is beszélnek a választóknak. Legújabb adománygyűjtő kezdeményezése alapján az LMP is túlélő-kampányt folytat, hogy a „kiürült kassza” ellenére láthatóvá váljanak a létfontosságú utolsó héten. Így pedig az MDF és az LMP is a leküzdendő akadályokból igyekszik kikövezni az Országgyűlésig vezető utat, noha a hasonló eszközök korántsem biztos, hogy hasonló eredményeket is jelentenek.
 
A Jobbik kampánya ugyanakkor valóban gyengült, de ez nyilvánvalóan nem stratégiai döntés részükről. Ma a Jobbik ugyanazzal a helyzettel szembesül, mint a legutóbbi időkig az MDF a kizárások, kilépések és listaállítási nehézségek kapcsán: nem tud a szavazókról és a szavazókhoz beszélni, mert a rendelkezésre álló médiafelületet nem az általa közölt, hanem a róla szóló hírek foglalják el. Éppen ezért viszont a Jobbik szinte rákényszerül arra, hogy még hangosabban, még durvábban szólaljon meg, a március 15-i rendezvény hangulata meghatározóvá is válhat, üzeneteik talán már csak így győzhetik le a feltámadt akadályokat. 
 
Kérdés tehát, hogy mi hiányzik a kampányból? Hiányzik-e egyáltalán valami, vagy a visszafogottság egyszerűen egy közhellyé vált kampányszlogen? Az eddigi kampányokban a választók megszokhatták, hogy a tetőpont valahol a viták idején jön létre, az utolsó nagy erőfeszítések és rákészülések a listavezetők/miniszterelnök-jelöltek személyes összecsapása körül alakulnak ki. De vita nincs, és ez az egyik oka annak, hogy „lanyha a kampány”, legalábbis, hogy kialakulhatott a közvélekedés a küzdelem visszafogottságról. 
 
Megváltozott persze a negatív kampány értékelése is. A hosszú hónapok óta tartó korrupciós ügyek miatt az MSZP-vel szemben nincs szükség olyan imázsrombolásra, ami különösebben árulkodó lenne arról, hogy éppen kampány van. Pontosabban nem az MSZP-vel kapcsolatban van szükség erre, a Fidesz szempontjából a Jobbik irányában azonban igen. Az MSZP is kénytelen óvatosan bánni a lejárató eszközökkel, mert nagyon könnyen visszaüthet minden kirobbantott botrány, minden olyan támadás, amiről csak feltételezhető, hogy a szocialistáknak áll érdekükben. 
 
A helyzet azonban mindezzel ellentétben sokkal inkább az, hogy idén senkinek nem érdeke arról beszélni, hogy durva a választási kampány, az ezzel kapcsolatos kölcsönös vádaskodások meglehetősen ritkák és elszórtak. Pedig a Fidesz is azzal kezdte néhány hónappal ezelőtt, hogy a szerintük a szocialisták minden idők legmocskosabb kampányára készülnek, de ha a pártok nem erről beszélnek, és erről már nem beszélnek akkor a nyilvánosságban is inkább az ellentétes üzenet válik uralkodóvá. Ráadásul azt sem szabad elfelejteni, hogy az utolsó napok és órák mozgósító eszközei a nyilvánosság előtt alig jelennek majd meg, mert ha ezek jól működnek, csak azokhoz a választókhoz jutnak majd el, akik az adatbázisokban szerepelnek, akiknek nem a pártpreferenciáját kell befolyásolni, hanem a szavazási hajlandóságát. 
 
gyulai.attila

RSS értesítő

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://79nap.blog.hu/api/trackback/id/tr561884515

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tölgyes 2010.04.01. 19:47:58

Ha az MSZP olyan reklámfilmet készített, ahol a fideszt a gárdával együtt ábrázolja, akkor ez bizony elég durva és az erre épített kampány is durva. Azt én nem tartom durvának, ha valaki leírja, hogy ki mit csinált, milyen rendőrségi bírósági eljárás folyik a képviselői ellen, ki honnan mennyi pénzt vett fel. AZ UGYANIS SAJNOS TÉNY.. de ez a sunyi rágalmazás, ami nem felel meg a tényeknek.. az bizony durva!


süti beállítások módosítása